Nový vizuální systém Hradu navrhlo Studio Marvil

získal novou vizuální identitu od studia Marvil. Vítězný koncept byl vybrán z 55 návrhů v designérské soutěži organizace Czechdesign.

Klíčovým prvkem nové vizuální identity je na míru vytvořené Hrad Display, které autoři ze studia Marvil vytvořili s typografem Matyášem Machatem. rezignuje na tradiční logotypy či doprovodné symboly – písmo se stává hlavním nositelem státnické reprezentace, vizuální kontinuity i odkazu k české historii.

Porota složená z odborníků na a zástupců zadavatele ocenila vysokou kvalitou grafického řešení, propracovanost systému i nadčasovost typografického přístupu.

„Primárním prvkem nové identity je písmo, které je elegantní, důstojné, dostatečně výrazné, přičemž jeho výraz balancuje na skvělé zvolené hraně mezi historií a současností. Autoři s ním pracují citlivě a zároveň systematicky, což jim umožnilo vyřešit jednotným způsobem velmi odlišné výstupy od navigačních panelů v areálu po plakáty zvoucí na konkrétní akce,“popisuje vítězný návrh Filip Blažek, typograf a odborný poradní v soutěži.

Nový vizuální systém sjednocuje tři komunikační entity – Pražský hrad, Kancelář prezidenta republiky a Zámek a oboru Lány – a umožňuje jejich vizuálně konzistentní vystupování s ohledem na jejich jednotlivé komunikační potřeby. Nová vizuální identita bude implementována postupně.

Jedním z hlavních cílů je také v souladu s nedávno představeným Manuálem pro kultivovaný Pražský hrad omezit vizuální smog a přispět k estetickému kultivování veřejného prostoru v historicky exponovaném prostředí.

Předchozí vizuální identita Správy Pražského hradu vznikla počátkem 90. let a naposledy byla upravena v roce 1999. Nový systém představuje zásadní krok ke sjednocení a modernizaci vizuální prezentace institucí spojených s prezidentem republiky.

O soutěži

První kolo designérské soutěže bylo otevřeno všem zájemcům z oboru grafického designu a přišlo do něj 55 návrhů. Soutěžní návrhy byly v prvním kole hodnoceny anonymně.

Do druhé fáze postoupila čtyři studia:

  • Heyduk, Musil & Strnad, s.r.o.,
  • Milan Jaroš,
  • Studio Marvil, s.r.o.,
  • superlative.works.

Účastníci druhého kola za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity.

Nezávislou část poroty tvořili tito odborníci:

  • Kristina Fišerová, grafická designérka a pedagožka,
  • Radek Sidun, grafický designér a typograf,
  • Tomáš Machek, grafický designér, zakladatel studia Side2.

Via Font články & CzechDesign