Facebook a Instagram vám nově nabízí, ať si je zaplatíte. Proč to nemá smysl

Meta prohrála soud s . Musí nabídnout bez sledování uživatelského chování a bez cílené reklamy. V rozsudku se ovšem nikde nepíše, že za to nesmí chtít peníze.

Uživatelé sociálních sítí Facebook a Instagram ve všech členských zemích EU dostávají v těchto dnech oznámení, které je možná překvapí. Společnost Meta, provozovatel obou platforem, jim v něm nabízí, ať si obě služby zaplatí. Zaváděcí cena činí 9,99 eur (asi 245 korun) při platbě z webu, nebo 12,99 eur (asi 320 korun), když zaplatíte v mobilní aplikaci.

Když zmizí reklamy, znamená to, že se jen přestanou zobrazovat, nebo i to, že o mně Meta už doopravdy nesbírá žádné informace?

Jen to první. Meta výslovně uvádí: „Když máte předplaceno, nebudou se vaše informace používat pro reklamu.“ Shromažďovat se budou i nadále.

Přesto si chci nové předplatné pořídit. Jak to mám udělat?

Podrobný návod zveřejnil server Lupa, ke všemu potřebnému se snadno proklikáte přes nastavení svého facebookového nebo instagramového účtu.

Co vše o nás vědí

Stále je řeč o shromažďování osobních dat, ale co to vlastně znamená? Co všechno Facebook a Instagram sledují, ukládají do svých databází a poté používají k cílení reklamy? (Znovu zdůrazníme, že sledovat a ukládat bude i u těch, kdo si předplatí – přestane pouze zobrazovat reklamu.)

Seznam údajů, které o vás Meta ví, je obsáhlý a rozhodně stojí za přečtení. Patří do něj samozřejmě všechno, co ve Facebooku a Instagramu vytvoříte, napíšete a zveřejníte, a to včetně soukromých zpráv, pokud nejsou opatřeny koncovým šifrováním.

Patří do něj všechny vaše fotografie – i ty, které na sítích nezveřejníte, pokud jste dali Facebooku či Instagramu přístup k celé knihovně fotografií (což většina lidí dělá). Patří do něj seznamy vašich síťových „přátel“. Údaje o nákupech a platebních transakcích. Doba, kterou na Facebooku a Instagramu trávíte. Čtete obsah sítí na telefonu, nebo na počítači? Doma, v práci, po cestě? Meta to všechno ví.

Smyslem toho všeho je detailní zacílení reklamy, protože inzerentům pak lze samozřejmě účtovat vyšší cenu za její zobrazení.

Nejde jen o společnost Meta. Díky tomuto obchodnímu modelu funguje také Google, , Netflix, ostatní sociální média (X, TikTok, …) a v širším smyslu slova vlastně celý . Data o chování spotřebitelů jsou jeho hlavní pohonnou látkou.

Jejich zpřístupněním platíme za služby, které pak jsou zdánlivě zadarmo. Vedle sociálních sítí k nim patří vyhledávače, e-maily, chatové programy a veškerý ostatní volně dostupný .

Deník N

Autor: Petr Koubský

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..