Elon Musk je nebezpečný. Přisvojuje si moc, která mu nepřísluší, říká publicista Anýž

Přes síť X ovlivňuje názory více než dvou stovek milionů lidí, je technologický vizionář, schází se se světovými lídry. Přisvojuje si Elon Musk , která mu nepřísluší? „Ano. Jedna věc je ovládat technologické věci a druhá zacházet se sociální sítí, která je svého druhu nejsilnějším informačním médiem na světě,“ míní amerikanista ze serveru Aktuálně.cz Daniel Anýž. „Vliv mu rozhodně přísluší,“ nesouhlasí komentátor Lidových novin Štěpán Hobza.

Podle Hobzy je vliv Elona Muska důsledek trendu a vývoje, kterému současná čelí. „Skrze své společnosti a Starlink má v dnešní době nezanedbatelné schopnosti, které v určitém slova smyslu předčí i americkou armádu nebo jsou jedinečné. Jestli je to dobře, nebo špatně, je jedna věc, ale vliv prostě má a odpárat mu ho by bylo… nevím vlastně, jak bychom to dělali,“ naznačuje.

Anýž připouští, že Musk není první, kdo posouvá technologické hranice. Připomíná Steva Jobse, Billa Gatese, Marka Zuckerberga a podobně. Nicméně v případě Muska se podle publicisty sešla nevyrovnaná osobnost.

Via Věda a technologie – iROZHLAS.cz


Jak omezit moc majitele ?

Existuje několik přístupů k omezení moci majitelů sociálních sítí:

1. Regulace:

Vlády mohou zavést zákony a předpisy, které regulují fungování sociálních sítí. To by mohlo zahrnovat omezení shromažďování dat, ochranu soukromí uživatelů a boj proti dezinformacím.
Příklad: Evropské obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) je příkladem regulace, která dává uživatelům větší kontrolu nad svými osobními údaji na sociálních sítích.

2. Konkurence:

Podpora konkurence v oblasti sociálních sítí může vést k většímu výběru a inovacím. To by mohlo oslabit dominanci stávajících platforem.
Příklad: Vznik nových decentralizovaných sociálních sítí, které dávají uživatelům větší kontrolu nad svými daty a obsahem, představuje výzvu pro tradiční platformy.

3. Osvěta uživatelů:

Zvyšování povědomí o tom, jak sociální sítě shromažďují a používají data, může uživatelům pomoci činit informovanější rozhodnutí o tom, jak tyto platformy používají.
Příklad: Vzdělávací kampaně o digitální bezpečnosti a ochraně soukromí mohou uživatelům pomoci chránit se před online riziky.

4. Bojkot a aktivace uživatelů:

Uživatelé se mohou spojit a bojkotovat platformy sociálních sítí, které se jim nelíbí, nebo se aktivně zasazovat o změny na těchto platformách.
Příklad: Hnutí #DeleteFacebook v roce 2018 vyzvalo uživatele, aby smazali své účty na Facebooku v reakci na skandál s Cambridge Analytica.

5. Alternativní platformy:

Uživatelé mohou přejít na alternativní platformy sociálních sítí, které jsou více etické nebo respektují soukromí.
Příklad: Platformy jako Mastodon a Diaspora jsou decentralizované alternativy k Twitteru a Facebooku.
Je důležité poznamenat, že neexistuje žádné jednoduché řešení, jak omezit moc majitelů sociálních sítí. Bude vyžadovat kombinaci výše uvedených přístupů a neustálé úsilí o to, aby byli držitelé účtů na sociálních sítích zodpovědní.

Kromě výše uvedených bodů je důležité si uvědomit, že moc majitelů sociálních sítí je založena na datech, která od uživatelů shromažďují. Proto je důležité, aby si uživatelé byli vědomi toho, jaké informace sdílejí online a jak jsou tyto informace používány. Uživatelé by měli zvážit omezení množství osobních údajů, které sdílejí na sociálních sítích, a měli by pečlivě číst zásady ochrany osobních údajů a podmínky používání těchto platforem.

Závěrem lze říci, že omezení moci majitelů sociálních sítí je složitý úkol, který vyžaduje víceúrovňový přístup. Uživatelé, vlády a regulační orgány musí spolupracovat na podpoře konkurence, ochraně soukromí uživatelů a zvyšování povědomí o rizicích spojených s používáním sociálních sítí.

Via Gemini AI

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..